så utför man flyttstäd korrekt

Städfirmor – Tips på hur man utför flyttstäd

Vid någon tidpunkt behöver en del människor och företag flytta. I så fall kan de behöva få sitt nya ställe städat innan de flyttar in. På samma sätt kan en byggnadsägare vilja få sitt gamla ställe städat och ordnat efter utflyttning. För det mesta är byggnader såsom lägenheter, hus och andra byggnader de som oftast letar efter flyttstädning. Därför är det ett bra tillfälle att anlita ett städföretag.

Erbjuder din städfirma flyttstädning? Här är några städtips på hur man utför flyttstäd

I grund och botten behövs en flyttstädning när en hyresgäst flyttar från en plats till en annan. Det är då ett städföretag ordnar upp röran i en ny eller gammal byggnad. Flyttstädningen varierar beroende på storleken på platsen. Om du är en nybörjare med att erbjuda denna typ av tjänst, bör du börja med mindre jobb. För det mesta beror jobbets storlek på golvytan i byggnaden. För mindre jobb kan du börja erbjuda flyttstädning för lägenheter och hus.

Om du är redo att erbjuda flyttstädning, bör du börja kontakta drift- och underhållsföretag. Det är en fördel om du håller till i en bostads- eller studentstad, eftersom det inte kommer finnas brist på arbete. Om ditt företag har städat kommersiella byggnader förut, så kommer det inte vara någon tvekan att många kunder kommer söka upp dina tjänster om de är i behov av en flyttstädning.

För att få en bra start är det bättre att samarbeta med en fastighetsskötare så du kan uppskatta tiden du behöver för att städa hela byggnaden. Efter att du och fastighetsskötaren har byggt ett förtroende, så istället för att uppskatta kostnaden beroende på hur lång tid det tar, skicka bara räkningen när du är klar. Dina kunder kommer troligtvis behöva specialiserade städtjänster såsom rengöring av mattor, kakelrengöring och golvputsning. Det är då du kan ta betalt för separata tjänster och få extra inkomster.

Priset på flyttstädningen du erbjuder kan variera beroende på typen av byggnad du ska städa. Den ideala kostnaden för städtjänsten är något som du kommer behöva bestämma själv. För det mesta är lägenheter och hus mindre lönsamma att städa eftersom ägarna har en begränsad budget för städtjänsten. De föredrar vanligtvis att städtjänsten har ett engångsbelopp. Det är då du bör vara försiktig när du ger ditt bud då du kan inse att du förlorar vinst på grund av att du har förbisett tidsramen.

10 hjälpfulla steg för flyttstädning

Oavsett om det är en bostads- eller kontorsbyggnad du ska städa, finns det några hjälpfulla steg och åtgärder du behöver fundera över när du erbjuder flyttstädning. Dessa steg hjälper dig säkra dina kunders tillfredsställelse.

  1. Bestäm hur stort städlag byggnaden behöver. Om byggnaden behöver ett mindre antal städarbetare såsom lägenheter och hus, kan 2-4 personer vara idealt.
  2. Tilldela personal som har speciella färdigheter när det gäller specifika städuppgifter så arbetet kan gå fortare och smidigare. Till exempel bör du tilldela en kunnig fönstertvättare att tvätta fönster och glaspaneler.
  3. Städlagets ledare bör vara pålitlig i att innan och efter städningen påbörjas, hämta och samla all utrustning och de verktyg som ska användas.
  4. Innan du börjar, undersök byggnadens användbarhet. Du behöver självklart vatten för att göra rent golven och kakelytorna. För att dammsugningen ska fungera behöver du ström. Dessutom behöver du se till att alla dessa aspekter finns tillgängliga innan du börjar städningen.
  5. Börja städningen genom att plocka upp allt stort och tungt skräp så du kan dammsuga rummen/ytorna utan krångel och störningar.
  6. Dammsug byggnaden ordentligt. Det är väldigt viktigt när det gäller flyttstädning. Det är klokt att använda en ryggsäcksdammsugare eftersom det kan göra att arbetet går fortare och lättare. Kom ihåg att börja dammsuga ovanifrån och nedåt tillsammans med bänkytor, lampfixturer, persienner och fönster. Istället för att torka av ovansidan på skåp och byrålådor är det bättre att dammsuga dem för en snabbare och enklare städning.
  7. Börja rengöra det samlade smutset och sotet i väggarna och andra ytor när du har dammsugit rummet. Du kan använda rengöringsmedel när du gör rent möblerna, golven och väggarna. Det är bättre att använda kondentrerat rengöringsmedel istället för färdigblandat eftersom du spar mer pengar.
  8. För svåra fläckar och smuts, spraya concentrerade ångor. Se bara till att rummet är ordentligt ventilerat så de undviker att andas in ångorna. De anställda bör ha på sig skyddande utrustning för att undvika andningsproblem.
  9. Använd ordentligt rengöringsmaterial såsom pappershanddukar, mikrofiberdukar eller frottétrasor. Använd grönfärgade mikrofiberdukar för damm; blåa för fönster och andra glasytor, röda och gula för toaletter och bänkskivor respektive.
  10. För smidigare vask och kakelskrubbning, använd borstar av olika slag. För kakelytor och keramiska ytor, använd fogborstar. För handfat är det användbart att använda tandborstar.
  11. Rengör till sist golvet. Det är där all smuts och damm ovanifrån samlas, använd därför en ryggsäcksdammsugare för att ta bort det. Torka bort de kvarvarande fläckarna och smutsen genom att använda en trasa med rengöringsmedel.