Städtips

Featured post
se till så att städfirman står för städprodukterna när du får städhjälp

Råd till när du ska anställa en städhjälp

Letar du efter städhjälp? En stressad livsstil, hektiska scheman och bristen på ledig tid kan leda till att man överväger att anlita en städservice i Eskilstuna för att hantera den snart akuta städningen av hemmet. Men innan du plockar upp telefonluren och bokar en tid, så är det viktigt att du vet vem du släpper in i ditt hem.

Säkerhet vid hemstädning

Se till att städfirman har någon slags säkerhet för sina klienter. Skulle en stöld inträffa, bör du vara skyddad. Vissa företag, om de har någon säkerhet alls, skyddar bara sig själva, inte kunden.

Försäkring vid städtjänster

Undersök om städfirman har en försäkring. Om en städare halkar och faller under rengöringen av duschen, kanske inte din hemförsäkring täcker det. Städfirman bör vara ansvarig och ha försäkring som täcker ditt hem, olycksfall för städaren samt firman under städningen.

Referenser till städfirman

Säkerställ att städfirman är tillförlitlig. Hur många år har de varit i branschen? Be om referenser och en jobbhistorik. När du ringer referenserna ställ några viktiga frågor såsom:

  • Hur länge har du använt tjänsten för hemstädning?
  • Har du någonsin behövt göra ett klagomål? Om så är fallet, hur har firman hanterat och löst problemet?
  • Skulle du med glädje rekommendera städfirman?

Anställningsvillkor hos städfirman

Fråga företaget om deras anställdas referenser har kontrollerats, om de gjort brottsliga bakgrundskontroller, och om uppehållstillstånd bekräftas. Ta också reda på om personalstyrkan består av direkt anställda eller underleverantörer. Städfirmor med underleverantörer ger oftast inte personalutbildning och kan inte försäkra dem. Dessutom kan det saknas en kvalitetsstandard och finnas oklara rutiner för hur man hanterar klagomål.

Rengöringsprodukter

se till så att städfirman står för städprodukterna när du får städhjälp

Några oberoende hemhjälper samt vissa städföretag förväntar sig att du tillhandahåller alla rengöringsprodukterna. Om städprodukter ingår i städfirmans pris, ta reda på vilken typ av produkter som kommer att användas, och om de innehåller starka kemikalier som blekmedel eller ammoniak. Var noga med att produkterna är säkra för husdjur och barn.

Om städfirman använder så kallade “gröna” produkter och miljövänliga produkter för städning, kolla vad det innebär. Fråga om produkterna är effektiva vid rengöring och om de desinficerar mot patogener som Staphylococcus (Staph.), Salmonella och E. coli. Om städfirman är “miljöcertifierad”, ta reda på vilket certifieringsorgan som certifierade dem och alla deras rengöringsprodukter.

Vissa produkter, även om de certifierade som “gröna” innehåller faktiskt vanliga kemikalier, fast i en mindre mängd. De har bokstavligen blivit utspädda tills de passerar standardkraven. Detta kan vara på bekostnad av produktens prestanda. Andra miljövänliga produkter innehåller biobaserade ingredienser som innehåller naturliga enzymer och bakterier, och som är miljömässiga icke-patogena isolat som imiterar hur naturen helt naturligt rengör sig själv. Dessa naturliga ämnen kan användas i rengöringsmedel för hårda ytor och i avfettningsmedel för att skapa en säker och effektiv rengöringslösning.

Städutrustning

Kolla vad som ingår i din hemstädning. Några oberoende hemhjälper samt vissa städfirmor förväntar sig även att du tillhandahåller all städutrustning. Om städfirman själv har med sig sin egen utrustning, ta reda på effektiviteten av dammsugaren samt filtreringssystemet.

Tillfredställelse och omdöme

Fråga om städfirman mäter hur nöjda kunderna är och om så är fallet, vilken typ av procedur som används för att samla in svaren. Blir du ombedd att fylla i en enkät på nätet eller på papper? Kommer en projektledare kontakta dig efter städningen för att se om dina förväntningar blev mötta eller rent av överträffades? Vilka åtgärder som företaget vidtar för att se till att kunden är tillfredsställd, vittnar mycket på hur mycket de värdesätter deras kunder.

Kvalitetssäkring för städhjälp

Ta reda på städfirmans rutiner för kvalitetssäkring. Hur mäts kvaliteten på tjänsten, och hur kontrolleras och säkerhetsställs det att kvaliteten på tjänsterna bibehålls? En städfirma bör ha rutiner för kvalitetssäkring, för att vara säkra på att deras städning uppfyller kvalitetskraven på varje städ. Fråga om städfirman har ansvariga som inspekterar varje städ för att vara säker på kvaliteten på servicen upprätthålls.

Städgaranti

Ta reda på hur företaget hanterar klagomål, och kontrollera att tjänsten stöds av en skriftlig garanti på tillfredsställelse. Var informerad innan du anlitar städfirman om vilka begränsningar som finns i garantin, och vilka åtgärder som konsumenten bör vidta för att verkställa garantin.

Skatter och avdrag för Rut vid städhjälp?

Se till att du inte bryter mot några skattelagar. Om du betalar en hushållerska eller en hemhjälp ett visst belopp per år, kräver lagen att du även betalar sociala avgifter och skatt för personen i fråga. Dock kan det gälla olika skatteregler om du till exempel betalar ut mindre än 7000 kronor. De flesta städfirmor betalar skatt för sina anställda, men kontrollera hur det ligger till. Det finns även en mängd olika regler och belopp för sociala avgifter för din hushållerska eller hemhjälp. För mer information om skatter för anställda och anställningsvillkor, kontakta skatteverket och rörda myndigheter för vad som gäller angående Rut-avdrag m.m.

Städfirmor – Tips på hur man utför flyttstäd

Vid någon tidpunkt behöver en del människor och företag flytta. I så fall kan de behöva få sitt nya ställe städat innan de flyttar in. På samma sätt kan en byggnadsägare vilja få sitt gamla ställe städat och ordnat efter utflyttning. För det mesta är byggnader såsom lägenheter, hus och andra byggnader de som oftast letar efter flyttstädning. Därför är det ett bra tillfälle att anlita ett städföretag.

Erbjuder din städfirma flyttstädning? Här är några städtips på hur man utför flyttstäd

I grund och botten behövs en flyttstädning när en hyresgäst flyttar från en plats till en annan. Det är då ett städföretag ordnar upp röran i en ny eller gammal byggnad. Flyttstädningen varierar beroende på storleken på platsen. Om du är en nybörjare med att erbjuda denna typ av tjänst, bör du börja med mindre jobb. För det mesta beror jobbets storlek på golvytan i byggnaden. För mindre jobb kan du börja erbjuda flyttstädning för lägenheter och hus.

så utför man flyttstäd korrektOm du är redo att erbjuda flyttstädning, bör du börja kontakta drift- och underhållsföretag. Det är en fördel om du håller till i en bostads- eller studentstad, eftersom det inte kommer finnas brist på arbete. Om ditt företag har städat kommersiella byggnader förut, så kommer det inte vara någon tvekan att många kunder kommer söka upp dina tjänster om de är i behov av en flyttstädning.

För att få en bra start är det bättre att samarbeta med en fastighetsskötare så du kan uppskatta tiden du behöver för att städa hela byggnaden. Efter att du och fastighetsskötaren har byggt ett förtroende, så istället för att uppskatta kostnaden beroende på hur lång tid det tar, skicka bara räkningen när du är klar. Dina kunder kommer troligtvis behöva specialiserade städtjänster såsom rengöring av mattor, kakelrengöring och golvputsning. Det är då du kan ta betalt för separata tjänster och få extra inkomster.

Priset på flyttstädningen du erbjuder kan variera beroende på typen av byggnad du ska städa. Den ideala kostnaden för städtjänsten är något som du kommer behöva bestämma själv. För det mesta är lägenheter och hus mindre lönsamma att städa eftersom ägarna har en begränsad budget för städtjänsten. De föredrar vanligtvis att städtjänsten har ett engångsbelopp. Det är då du bör vara försiktig när du ger ditt bud då du kan inse att du förlorar vinst på grund av att du har förbisett tidsramen.

Oavsett om det är en bostads- eller kontorsbyggnad du ska städa, finns det några hjälpfulla steg och åtgärder du behöver fundera över när du erbjuder flyttstädning. Dessa steg hjälper dig säkra dina kunders tillfredsställelse.

  1. Bestäm hur stort städlag byggnaden behöver. Om byggnaden behöver ett mindre antal städarbetare såsom lägenheter och hus, kan 2-4 personer vara idealt.
  2. Tilldela personal som har speciella färdigheter när det gäller specifika städuppgifter så arbetet kan gå fortare och smidigare. Till exempel bör du tilldela en kunnig fönstertvättare att tvätta fönster och glaspaneler.
  3. Städlagets ledare bör vara pålitlig i att innan och efter städningen påbörjas, hämta och samla all utrustning och de verktyg som ska användas.
  4. Innan du börjar, undersök byggnadens användbarhet. Du behöver självklart vatten för att göra rent golven och kakelytorna. För att dammsugningen ska fungera behöver du ström. Dessutom behöver du se till att alla dessa aspekter finns tillgängliga innan du börjar städningen.
  5. Börja städningen genom att plocka upp allt stort och tungt skräp så du kan dammsuga rummen/ytorna utan krångel och störningar.
  6. Dammsug byggnaden ordentligt. Det är väldigt viktigt när det gäller flyttstädning. Det är klokt att använda en ryggsäcksdammsugare eftersom det kan göra att arbetet går fortare och lättare. Kom ihåg att börja dammsuga ovanifrån och nedåt tillsammans med bänkytor, lampfixturer, persienner och fönster. Istället för att torka av ovansidan på skåp och byrålådor är det bättre att dammsuga dem för en snabbare och enklare städning.
  7. Börja rengöra det samlade smutset och sotet i väggarna och andra ytor när du har dammsugit rummet. Du kan använda rengöringsmedel när du gör rent möblerna, golven och väggarna. Det är bättre att använda kondentrerat rengöringsmedel istället för färdigblandat eftersom du spar mer pengar.
  8. För svåra fläckar och smuts, spraya concentrerade ångor. Se bara till att rummet är ordentligt ventilerat så de undviker att andas in ångorna. De anställda bör ha på sig skyddande utrustning för att undvika andningsproblem.
  9. Använd ordentligt rengöringsmaterial såsom pappershanddukar, mikrofiberdukar eller frottétrasor. Använd grönfärgade mikrofiberdukar för damm; blåa för fönster och andra glasytor, röda och gula för toaletter och bänkskivor respektive.
  10. För smidigare vask och kakelskrubbning, använd borstar av olika slag. För kakelytor och keramiska ytor, använd fogborstar. För handfat är det användbart att använda tandborstar.
  11. Rengör till sist golvet. Det är där all smuts och damm ovanifrån samlas, använd därför en ryggsäcksdammsugare för att ta bort det. Torka bort de kvarvarande fläckarna och smutsen genom att använda en trasa med rengöringsmedel.

Klinkergolv – Tips på rengöring

Så gör du rent klinkergolv snabbt och enkelt

Att rengöra klinkergolv

Är du är en heltidsarbetande mamma/pappa med en tidskrävande karriär som samtidigt jonglerar hushållssysslor, dina barn och deras läxor och allt vad det innebär? Är det enda du vill efter att du kommer hem efter en stressig dag på jobbet att fullständigt krascha i soffan eller sängen? Tyvärr finns det oftast andra saker du ställs inför då du kommer hem, t.ex. att rengöra klinkergolvet. Men du kan faktiskt skära ned på den tid och ansträngning som krävs för att rengöra dina golv genom att ta några förebyggande åtgärder och följa nedanstående rengöringstips.

Det första du kan göra är att minimera att klinkergolvet blir nedsmutsat ens i första hand är att lägga ut mattor på strategiskt valda ställen. Till exempel hallmattor i entrén eller längre mattor i korridorerna där många rör sig dagligen. Mattor behöver man inte rengöra varje dag och ser inte lika tydligt smutsiga ut som fläckiga och leriga golv. Fukt och smuts på klinkergolv kan leda till att det växer till mögel och kan skada klinkergolven och dess fogar, men mattor kan ofta suga åt sig den smutsen innan det når golvet. Bra va?
Läs mer…

Vårstädning – En städlista

Checklista för vårstädningen

En smart checklista inför vårstädningen

Våren står för dörren, blommorna blommar och det varma vädret är på ingående. Genom att vårstäda hälsar du våren välkommen med ett nystädat och fräscht hem.

Denna checklista är speciellt framtagen för vårstädning och rör områden som du kanske inte städar till vardags, men som ändå är lika viktiga.

Välj en dag med vackert väder för att sätta i gång då du kommer vara ute delar av tiden, och varför inte passa på att njuta av det fina vädret samtidigt som du städar.

Så rengör du väggar

Efter att ha blivit förpassad inomhus under vinterhalvåret med fönstren stängda, barnen lekandes inomhus, massor av härliga kvällar framför brasan tillsammans med instängda dofter från matos vid matlagning så har dina väggar fått utstå mycket. Förmodligen är de fulla av smutsiga fingeravtryck, fett och annan smuts och det kan vara hög tid för en rejäl skrubbning. Vilken tid på året passar bättre än våren för att göra det och åter göra dem skinande rena? Se till att du öppnar så många fönster och dörrar som möjligt under tiden.

Om du inte har en eldstad, barn eller husdjur kanske du bara behöver lägga fokus på köket och badrummet istället. Glansiga, mellan-glansiga och vinylväggar kan rengöras med en lösning av;

  • 1 kopp ammoniak
  • 1 tesked diskmedel
  • 4 liter vatten

Om du har väggar målade med matt färg eller ömtåliga tapeter skall du bara rengöra de smutsiga områdena med en fuktig trasa.

Börja med att göra rent med ovanstående lösning och jobba sektionsvis. Du bör jobba dig nedifrån och upp, börja med golvlisten och arbeta dig uppåt för bästa resultat och för att undvika strimmor och fläckar. När du är klar med en sektion, torka ytan med en ren trasa sköljd i vatten och torka sedan med en annan, torr trasa. Gå vidare till nästa sektion.

Var noga med att inte skrubba väggar där tapet eller färg kan lossna. Har du tapeter så var extra försiktig i skarvarna. Har du fläckar från hårspray i badrummet kan du använda utspätt schampo för att rengöra.

Så gör du rent kylen och frysen

Medan fönstren är öppna och en frisk bris blåser genom huset är det dags att göra en storstädning av kylen. Välj en dag innan du storhandlar så att det inte blir så mycket saker att plocka ur.

Ta ut allt ur kylen: mat, hyllor och lådor, och oroa dig inte, det tar inte så lång tid som man kan tro. Gör sedan rent hyllorna med ett antibakteriellt medel. Diska lådorna i diskhon med diskmedel eller ett antibakteriellt medel. Medan de torkar kan du torka insidan av kylskåpet. När allt är rengjort kan du börja ställa in all mat igen och sedan sätta i gång med frysen.

Gör samma sak med frysen som du gjorde med kylskåpet. Om du har brickor för isbitar kan du ta ut dem och passa på att rengöra dem nu genom att diska dem i diskmaskinen eller blötlägga dem i diskmedelsvatten medan du städar inuti frysen.

Göra rent brandvarnare

Se över dina brandvarnare

Någon gång under våren och under hösten är det en bra idé att ha rutin på att byta batterier i brandvarnaren. Passa samtidigt på att göra rent inuti och utanpå genom att ta bort damm och spindelväv etc. Kom ihåg att alltid kontrollera att brandvarnaren fungerar efter att du bytt batterierna.

Göra rent i och runt torktumlaren

Om det är nödvändigt, flytta fram torktumlaren och ta lös panelen. Rengör och använd sedan en dammsugare för att få bort allt damm där du kommer åt inuti och dammsug golvet. Ta

Luftkonditioneringen och eldstaden

Ta tillfället i akt att kontrollera ventilen på utsidan av hemmet så att den inte är igentäppt eller trasig och släpper in luft.

Om det länge sedan du fick dessa professionellt rengjorda så är detta ett bra tillfälle att anlita någon för att se över dem.